Iskola

Matek bárhol, bármikor

A magyar diákok többsége számára a matematika olyan, mint egy mondókagyűjtemény, a betanult összefüggések visszamondása nem különbözik attól, mintha a walesi bárdokból felelnének. Hogyan tud ezen segíteni egy weblap, és kell-e félnie a pedagógusoknak az e-learningtől? Ezekről a kérdésekről beszélgettünk Mosóczi Andrással, a mateking.hu alapítójával.

A mateking.hu azt ígéri, hogy az egyszerű és világos magyarázatokon keresztül gyorsan megérthetjük a matematikát, és közben még szórakozhatunk is. „Aki betanulja a matematikát, nagyon rossz úton jár. Az a fontos, hogy világos kép legyen a fejünkben a különböző fogalmakról, és ezeket el tudjuk mesélni a saját szavainkkal. Mint a  dinamikusan felépülő honlapok, nincsen egy előre betárolt kép, a mondat akkor alakul ki, amikor elmondjuk” –magyarázza Mosóczi. És ezt hamarosan demonstrálja is, amikor megérteti az őt interjúvolókkal a teljes indukció fogalmát, és elmesléi, hogy az Apple is ezt az algoritmust használta fel az első Mac gépek gyártásakor a körrajzolás modellezésére.

Matek bárhol, bármikor

[A mateking.hu 2014 óta üzemel aktvían, és mára 60.000 regisztrált felhasználóval rendelkezik. A weblap eredetileg kifejezetten az egyetemistáknak készült, de idén szeptembertől egyre bővülő ismeretanyag várja a középiskolás tanulókat is. Öt magyar egyetem már hivatalos partnerként használja az oldalt, van, ahol a mateking.hu már szervesen beépül a szemináriumi rendszerbe. A tulajdonosok tervei között szerepel az egyelőre inkább Budapest bázisú felhasználókör további bővítése a vidéki diákok irányába, de tervezik az európai terjeszkedést is.]​

A honlapon jelenleg körülbelül 1000 tanító képsort találunk különböző egyetemi és középsikolai ismeretanyagokhoz kapcsolódóan. A képsorok lépésről-lépésre, a legkisebb mozzanatokat is láthatóvá téve magyarázzák el az egyes témakörökhöz kapcsolódó fogalmakat és koncepciókat. Nincsen előre elvárt tudás, az egyetemistáknak szóló részekben is részletesen elmagyaráznak mindent, amit elvileg a középiskolából már rég tudni kéne, a másodfokú egyenlet megoldóképletétől kezdve a kiemelésen és egyszerűsítésen át az egyenletrendezésig. Ebben rejlik a mateking egyik nagy előnye – hogy több szinten magyaráz egyszerre, és a tanuló választja meg saját maga számára, hogy éppen milyen szinten szeretne tanulni. A honlap fontos megkülönböztetője a többi netes tartalommal szemben, hogy nem videóban magyaráz, hanem animált diákon, prezentációkon, amikben a diákok saját ütemükben haladva, oda-vissza tudnak lépegetni. Mosóczi szerint a legtöbb pozitív visszajelzést erre a kétirányúságra kapják, míg a videókban csak egy irányba lehet haladni, itt a tanulók az eredményt vissza tudják fejteni a kiindulási pontig. A kényelmes diákokra gondolva már videóként is végig lehet nézni a prezentációkat (magyarázattal együtt), de ekkor is ugyanúgy lehet oda-vissza lépegetni az egyes szakaszok között.

A lépegetős megoldás Mosóczi álma volt, és a honlap indításakör ő is készített el minden diasort. Ma már ez nem lenne megoldható, de még most is átnéz és kijavít minden tanító képsort, mielőtt kikerülne a honlapra. Fontosnak tartja, hogy a tartalmakon érződjön a személyesség, a kézműves fejlesztés, ne olyanok legyenek mint az előre programozott kvízmodulok.

[Mosóczi András az ELTÉn szerzett matematika tanári végzettséget, több mint 20 éve foglalkozik egyetemisták és főiskolások tanításával, számos egyetemen oktatott a BME-től az IBS-ig. Saját bevallása szerint általános iskolában nehezen boldogult a matekkal, se az iskolában, se akadémiai érdeklődésű szüleitől nem kapott világos magyarázatot kérdéseire. Nem a logikus gondolkodással volt a probléma – 10 évesen már logikai fejtörők százait gyártotta – hanem épp azzal, hogy nem találta meg a logikát az általános iskolai matematika oktatásban. A helyzet a középiskolai évek alatt változott meg, ahol tanára nem csak világossá tette számára az összefüggéseket, de meg is szerettette vele a matematikát.]

 Mosóczi elmesélése alapján több megkeresett pedagógusnál is találkozott a félelemmel, hogy a honlap az ő munkájukat akarja helyettesíteni. Ezt a mateking.hu készítői másképp látják. Szerintük a tanárok hozzáadott értékére ezentúl is ugyanakkora szükség van, mint eddig volt, sőt, a honlap segíthet nekik abban, hogy a „favágást”, a példafeladatok megoldását a diákok a felületen gyakorolhassák be, így enyhítve a zsúfolt tantervi követelmények nyomásán. A tanórákon így időt lehet szentelni az érdekes, elgondolkodtató feladatokon keresztül végre arra, ami a lényeg, a gondolkodás, a problémamegoldás megtanítására. 

 [Üzleti konstrukció: a mateking.hu-n ingyenes és fizetős tartalmak is vannak. Minden témakörben elérhető ingyenesen két bevezető prezentáció, ha viszont ennél többre vágyunk 2000 forintért fizethetünk elő egy tananyagra. Az egyetemi, és középiskolai együttműködések esetében az intézmények fizetnek elő az oldal használatára a diákjaik számára.]

De mikor használnák a túlterhelt diákok az oldalt? Mivel a weblapot fejlesztésénél kifejezett cél volt, hogy telefonon vagy tableten is könnyű legyen kezelni, a diákok akár a hazafelé buszúton is át tudják nézni az anyagot, vagy egy lyukasórában az iskolában. A modern, tabletről és okostelefonról is kényelmesen használható e-learning rendszer amellett, hogy könnyű használni, egyúttal trendivé, élővé is teszi a matematikát, amit így nem könyvtárban porosodó régi példatárakból, hanem a Z generáció számára már mindennapi eszközről, a telefonjukról tanulhatnak. Erre a koncepcióra fog felépülni a honlap legújabb kampánya is, a matek bárhol, bármikor.

Kapcsolódó cikkünk: Be lehet magolni a matekot? És érdemes?

 

2017 október 30. Kaderják Anita

 

Kölöknet hozzászólás

aláírás