ÉletmódSzabadidő

Szupernagyi

Ha nincs szabály, nincs értelme a játéknak

A mesemondó és játékmester nagymamával, Jordán Eszterrel készített interjú második része. 

Kádárné Fülöp Judit: Beszélgetésünket ott hagytuk abba, hogy a gyerekeknek mesélni, velük a mesék kapcsán beszélgetni nagyon hasznos, mert nem csak a tudásukat növelhetjük általa, hanem a bizalmukat és az összetartozást is erősíthetjük vele. Másik nagy erősséged a társasjáték. Sokat játszol az unokáiddal, de még a rokon gyerekekkel is.

Jordán Eszter: A társasjáték nagyszerű nevelő eszköz. Két dolgot lehet megtanulni belőle: először azt, hogy a szabályt be kell tartani. Másodszor azt, hogy közösen más szabályokat is ki lehet találni, de akkor azt kell betartani. Amíg a szabály él, addig be kell tartani. Ha nincs szabály, nincs értelme a játéknak, hiszen a “nyerés”-hez feszültség kell és küzdelem. Ha nem kérdéses, hogy nyerek-e vagy sem, nincs küzdelem, és nincs öröm sem a játékban.

Szoktunk olyat játszani, ha több gyerek van, hogy “társasjáték közkivánatra”. Maga a társasjáték csinálás is remek szórakozás. A lényeg, hogy legyen egy gondolatkör, amire a játék épül. Átvéve a Monopoly-szisztémát szépen megterveztük és kiviteleztük annak Star War-os adaptációját. Mennyi ötletet hoztak össze a gyerekek! Készítettünk bolygóközi utazást, ahol a játékos szerencséje azon múlt, hogy betalál-e a légkörbe vagy örökre elszáll. Lassan megért a helyzet egy indiános játék elkészítésére is: együtt meg kell tervezni (brain storming), meg kell rajzolni, stb. Többórás műsor, remek időtöltés és a gyerekek minden várakozáson felül aktivizálódnak! Nagyon szerencsés játék az ”Élve fogd el!”, ahol a lólépést kell alkalmazni és számolni is kell.A kártyajátékokat fontosnak tarom, hiszen 32 vagy 52 lapot kell átlátni! És elévülhetetlenek a várépítés klasszikusai a fa építő kockák, – sajnos alig lehet hozzájutni –, remekül állják a versenyt a legoval és a playmobillal! Az építményeiket lefényképezzük, eltesszük – sose tévesztik el, hogy melyiket ki építette – már ekkor igaz, hogy a stilus maga az ember?

K-F.J.: Sok jó társasjáték kapható, csak legyen, aki leül a gyerekekkel játszani.

J.E.: Igen, és ezek közül vannak különösen jó fejlesztő játékok is. Én például szeretem a Monopoly-t és a hasonló társasjátékokat, mert azzal a gyerekek könnyedén megtanultak nagy nagyságrendű számokkal számolni. A Memória társasjáték a szó- és kép-emlékezetet fejleszti, miközben rögzülnek az egyes képek. Ezért szeretem a művészettörténeti témájú, a városképi vagy állatos játék-változatokat. Memory-ban a gyerekek verhetetlenek! Különben játékokat csinálni is lehet, az is jó szórakozás. A boltban drága puzzle játékot otthon is előállíthatjuk úgy, hogy egy posztert vagy egy térképet kartonlapra ragasztunk és szétvagdaljuk. A társasjátékokhoz akár 3-5 óra is kell egyhuzamban - és egy nagymama! Érdemes már délelőtt belekezdeni!

K-F.J.: Unalmas autóutakon nincs kéznél a társasjáték. De anélkül is szoktatok játszani.

J.E.: Néha azért kell kitalálnunk valami játékot, hogy lekössük a gyerekeket, mert különben püfölnék egymást. Hosszabb autó- vagy vonatúton mindig beválik pl. a barkochba (a társaság közösen gondol egy szóra, fogalomra, és a játékosnak igen-nem kérdésekből kell kitalálnia, hogy mire gondoltak a többiek). Végtelenül változatosak a szógyűjtő játékok. Pl. gyűjtünk madarakat, emlősöket, négylábúakat. Ezek sokat segítenek abban, hogy a gyerek a már ismert szavakat fogalmilag rögzítse. Megtörtént, hogy a kétéves unokám a pisztráng szót akarta elsütni, de mindig elutasítottuk. Végül megkérdezte, hogy mi az a pisztráng, ha se nem madár, se nem emlős, se nem négylábú! Vagy szókígyót csinálunk: mindig az utolsó betűvel vagy szótaggal kell szavakat mondania a következő játékosnak.A szótagolás gyakorlása eleinte vicces, de megkönnyíti a majdani helyesírást és az olvasást is.

Mindez arról szól, hogy a legtöbb, amit adhatsz a gyerekednek, az unokádnak, az az időd. Olyan időd, amikor rá figyelsz, beszélgetsz vagy játszol vele, vagy közösen csináltok valamit. A kisgyerek számára még nincs időkényszer, ebbe kell befészkelődni, ezt kell jól kitölteni. Nyilván minden gyerek más. A nagyszülő privilégiuma, hogy van ideje beszélgetni a gyerekkel, ezért ki tudja fürkészni, hogy mire „vevő” a gyerek. Ez a legfontosabb!

K-F.J.: A gyerekek ösztönösen feltalálják maguknak a szerepjátékokat. Néhány kisautóval, babával, bababútorral egyedül is sokáig eljátszik a kisgyerek. Ha figyeljük őket, sokszor azt látjuk, hogy eseményeket, párbeszédeket is eljátszanak.

J.E.: Igen, erre is nagyon jó játékokat lehet építeni. Emlékszem, egyszer, az akkor 4-5 éves unokám kérésére azt játszottuk, hogy férjhez adjuk Barbi babát. Rengeteg mindent el tudtunk játszani – játszatni arról, hogy hogy ismerkednek meg, hogy jön a fiú látogatóba, hogy viselkednek a szülők, mit várnak Barbitól, mit a fiútól. Hiszem, hogy mindezeknek a dolgoknak a szórakozáson kívül komoly nevelőereje is van.

K-F.J.: Eszter, köszönöm a beszélgetést. Bizony sokunknak elkelne egy kis nagymama-továbbképzés a gyakorlatban is.

2012 július 20. Kádárné Fülöp Judit

 

Kölöknet hozzászólás

aláírás