Életmód

Otthonról dolgozom, avagy az újgenerációs munkahely

Szóval megtaláltam a helyem (lekopogom: koppkoppkopp). A cég a JóSzaki, és ami a legesleglényeg, itthonról dolgozhatok. Most mondjuk pont bejöttem az irodába, de néha kimozdulni meg kifejezetten lelkesítő, nektek magyarázzam, anyák?

 

Ahogy az előző írásomban már szerepelt, a JóSzaki egy olyan magyar startup, amelyben a holacracy néven ismert szervezet-menedzselési modell került bevezetésre. A ‘került bevezetésre’ kifejezés ugyan kicsit erős, inkább lehet mondani, hogy ‘kerül bevezetésre’, ez egy éppen zajló folyamat.

Azelőtt nem is hallottam a holacracyról...Szerintem pedig ez olyasmi, amiről nem árt tudni manapság. Szeretném - sokakkal együtt - azt gondolni, hogy ez az irány, ami felé halad a munka világa, hogy ez A Trend, A Jövő. Valami, ami leválthatja a mostani munkahelyeket, azt a stílust és irányt, amiben ma az átlag munkavállaló tengeti a napjait. Az USA-ban van ezügyben statisztika, és ott konkrétan tudható, hogy az emberek 70%-a nem érzi jól magát a munkahelyén. Mondjuk azt, hogy nálunk jobb a helyzet (de nem, csak most mondjuk azt…), és nem 70% érzi rosszul magát meló közben, csak 60. Az is rettenetesen sok!

Mégis miben más az én új munkahelyem? Miben működnek másképpen a holacracy elveit, gyakorlatát használó cégek?

Nehéz ezt laikusként összefoglalni, meg könnyű is egyben.

Először is ennek a cégnek küldetése van, ahogy minden holacracy-s vállalkozás rendelkezik ilyennel. Nem pusztán a haszon, a profit, a pénz termelése a cél, hanem ennél sokkal társadalmibb, fennköltebb dolog van az irányzékában a résztvevők mindennapi tevékenységének.

Másrészt itt az emberek nem szakmai énjükkel vannak csupán jelen, hanem teljes egészként. A megbeszélések azzal a rituáléval kezdődnek, amit ‘hogy vagy?’-körnek hívunk, és ezzel, vagy valami hasonlóval (‘milyen volt neked ez a megbeszélés?’) érnek véget. Ez nem egy üres kérdés, mindenki képbe teheti ilyenkor magát a többiek metszetében - miben van éppen, miből érkezett, mi foglalkoztatja éppen?

A döntések születése is markánsan más, mint egy átlagos mai vállalkozásnál. Míg a hagyományos munkahelyeken a döntések felsőbb szinteken születnek, akár egy személy, akár testületek által, addig itt nincs hova delegálni a kérdéseket. Vannak ugyan szabályok a döntés-hozatallal kapcsolatosan (az érintetteket muszáj megkérdezni, aki ért hozzá, azt is muszáj megkeresni vele), de alapvetően a döntést az hozza, akit annak a hatása a munkájában a leginkább érint. Vannak szavazások, ‘megyünk egy kört’ sok esetben a döntések előtt, de sosincs az az érzésem, hogy a fejem fölött döntöttek rólam.

Harmadrészt nagyon fontos, hogy az ilyen módon működő szervezetekben ha egyszer egy feladat a tiéd, akkor azzal kapcsolatosan te vagy az irányító. Hiszen te vagy benne a témában minden nap, te tudhatod a legeslegjobban, hogyha esetleg erőforrásra/eszközre/bármi egyébre van szükség. Emellett elvárás, hogy mondd, ha valami nem tetszik neked a munkáddal, a feladataiddal kapcsolatban, fontos szempont, hogy élvezd, amit csinálsz. Önmenedzsment van, az lehetsz, olyan szerepet vállalhatsz egyes témákban, amilyet csak szeretnél, ami belefér a saját magadról alkotott képedbe. Nincs alá-fölé rendeltség - legalábbis nagyon halványka, ami van.

Az első, e cégnél általam is végigkísért ilyen döntési folyamat, vagy nevezzük projektnek az Árkalauz Projekt volt. Itt is különböző érdekek és célok egyesültek a megoldás mentén- gyönyörűen - a fentiek szellemében. A projektnek az volt az egyik fő célja, ha úgy tetszik a létrehívója, hogy a munkatársak egy része szerette volna, hogy a JóSzaki jobban érvényesüljön a Google-ban (ezt hívják SEO-nak, avagy keresőoptimalizálásnak). A munkatársak egy másik része abszolút más célt tűzött ki, ők azt szerették volna, ha a Szakik, a szakemberek, azaz az oldal használói nem találkoznak rajtunk keresztül annyira sok olyan ajánlatkéréssel, ami csak az adott munka árának kipuhatolását célozza. A holacracy-s munkamódszer itt oda vezetett, hogy nemcsak mindkét eredeti cél teljesült, hanem ráadásul egy olyan felületet hoztunk létre közben, amely alkalmas arra is, hogy ha pl. gyerekszobát festetni szeretnétek, akkor ott aztán mindent megtudjatok szobafestésről vagy a szobafestés árakról.

Már a nyílt napon is lenyűgözött a cég működése, de ebben a projekt-folyamatban aztán végképp maga alá temetett a sci-fi érzés...Volt sokféle cél és érdek, és a végén mégis konszenzusos és örömteli végeredmény született.

Ilyen lenne tehát a jövő munkahelye? Nagyon remélem :)

 
Hasonló tartalmakért iratkozz fel ingyenes hírlevelünkre!
 

Kölöknet hozzászólás

aláírás