CsaládKonfliktusMit tegyek ha…

Reziliencia

Stratégiák válság túlélésére

Sokat segíthet abban, hogy túléljük a válságos helyzeteket, ha mind a családon belül vagy kívül vannak olyan kapcsolataink, akik támogatnak, segítenek minket. Azok a kapcsolatok, amelyek szereteten és bizalmon alapulnak, szerepmodelleket biztosítanak, bátorítanak és megerősítenek, növelik az ellenállóképességet, a rezilienciát.

Vannak olyan, a rezilienciát növelő képességek, amiket pedig mi magunk is kifejleszthetünk magunkban, például:

  • Hogy képesek legyünk reális terveket alkotni és végig vinni azokat.
     
  • Legyen pozitív képünk önmagunkról, bízzunk az erőnkben és képességeinkben.
     
  • Tudjunk jól kommunikálni és problémákat megoldani.
     
  • Tudjuk kezelni az erős érzelmeket és benyomásokat.
     
  • Tudjunk bízni magunkban és másokban.

Tanuljunk a múltunkból

A múltunkból is meríthetünk erőt, ha tudunk tanulni belőle. Érdemes végiggondolni, mikor milyen helyzetben hogyan reagáltunk, hogyan oldottuk meg a problémáinkat. Tegyünk fel néhány kérdést magunknak, mint pl.:

  • Milyen típusú események, dolgok okozták a legnagyobb feszültséget?
     
  • Ezek a dolgok hogyan érintettek engem?
     
  • Amikor padlón voltam, segített-e, ha olyan valakire gondoltam, aki fontos szerepet játszik az életemben?
     
  • Kihez fordultam segítségért, hogy feldolgozzam a traumát?
     
  • Mit tanultam magamról és arról, hogy hogyan is közlekedem másokkal a nehéz helyzetekben?
     
  • Segített, ha másokon segítettem hasonló helyzetben?
     
  • Sikerült-e megoldást találnom és hogyan?
     
  • Mi segített abban, hogy bizakodóan nézzek a jövőbe?

Legyünk rugalmasak

A reziliencia azt is jelenti, hogy a válságos körülmények közt is sikerül fenntartani a lelki egyensúlyunkat és rugalmasságunkat. Ezt sokféleképpen érhetjük el.:

  • Hagyjuk, hogy átéljük az erős érzelmeket, de legyünk képesek észrevenni, mikor kerüljük el ezeket, hogy működni tudjunk.
     
  • Tegyünk lépéseket azért, hogy megoldjuk a problémáinkat és a napi szükségleteket, de ha kell, húzódjunk egy kicsit vissza, hogy feltöltsük magunkat újra energiával.
     
  • Töltsünk elegendő időt szeretteinkkel, hogy támogatást és bátorítást nyerjünk, és ha kell, néha kényeztessük magunkat.

Folytatjuk.

2011 november 29. Lannert Judit és Juhász Judit

 

Kölöknet hozzászólás

aláírás