Ajánló

Minden, amit az iskolapszichológiáról tudni érdemes

Napjainkban a változó családi és iskolai struktúrák mellett a gyermekek egyre nagyobb számú lelki egészséggel kapcsolatos problémának vannak kitéve. Ennek következtében az iskolapszichológia kulcsfontosságú területté vált. De mivel is foglalkozik egy iskolapszichológus? Milyen problémákkal fordulhatnak hozzá a gyermekek? – A mindset cikkét ajánljuk, mely többek között ezekre a kérdésekre keresi a választ.

Mivel foglalkozik az iskolapszichológia?

Az iskolapszichológia célja a gyermekek viselkedéséhez, mentális egészségéhez és neveléséhez kapcsolódó problémák feltárása és kezelése. Az iskolapszichológus különböző pszichológiai módszerekkel segíti a gyermekek tanulmányi, szociális, viselkedésbeli és emocionális boldogulását. Tevékenységköre kiterjed a speciális szükségletű gyermekek – mint tanulási nehézségekkel, részképesség zavarokkal, kiemelkedő teljesítményre képes gyerekek – segítésére is.

Az iskolai mentálhigiénés ellátáshoz tartozik a személyiségfejlesztés, az önismeret fejlesztése, valamint az egyéni és csoportos tanácsadás. Ezek a gondozási formák képesek pozitív változást elősegíteni a személyiségben, javítani a kapcsolatok rendszerét, aktivitásra és együttműködésre ösztönözni a gyermekeket, érvényesíteni az életkori és egyéni sajátosságokat, a magatartást összhangba hozni a fizikai és társas valósággal, elősegíteni a készségek fejlesztését, valamint segíteni a problémákkal küzdő, krízisben lévő diákokat.

„A GYERMEKBEN MINDEN ELSŐ DOLOG ÖRÖK”

– hangzik Freud jelmondata a gyermeklétről. A gyermekek nehezebben küzdenek meg a problémákkal, negatív élethelyzetekkel, mint a felnőttek. Nehéz őket meggyőzni arról, hogy a sikertelenség nem tart örökké és a dolgok javíthatóak. A pszichológus segíthet megmutatni a gyermekeknek, hogy a világ nem csak fehér vagy fekete, és nem csak jó és rossz létezik. A rossz múlandó, újraépíthetők a lerombolt tornyok, kijavíthatók a rosszul sikerült dolgozatok, begyógyulhatnak a sebek.

Életkorra fókuszálva

A diákok korosztályonként más és más problémával fordulnak iskolapszichológushoz. Az első iskolai években az ismeretszerzés áll a központban. A gyermekek új tapasztalatokat szereznek másoktól való különbözőségük tudatosulása által. Folyamatosan bővítik cselekvésük terét, felfedezik hozzájárulásukat a környezet alakulásához.

MINÉL TÖBB SIKERÉLMÉNYE VAN, ANNÁL MOTIVÁLTABB TANULÓI MAGATARTÁS JELLEMZI KÉSŐBB.

A második évtől kezdve már sokkal önállóbbak a gyermekek. Megkezdődik a csapatformálódás, az osztályban kialakulnak a szerepek, megjelenik náluk a versengés. A negyedikesek már hierarchikus csapatokba formálódnak. A hetedikeseknél fokozatos individualizálódás figyelhető meg, kezdenek kritikusak lenni. A nyolcadikosok körében jelentős szerepet kapnak a nemi különbségek, a fiú-lány ellentétek kerülnek középpontba.

A középiskolások önkifejezés elbizonytalanodik, állandó ellenkezés, lázadás jellemző rájuk. A felnőttekkel bizalmatlanabbá válnak, kritizálnak. A másik nemhez való viszonyulás foglalkoztatja őket leginkább. Az érettségi előtt álló fiataloknál hirtelen jelenik meg a céltudatosság, felnőttes viselkedés. Érzéseik komplexek, aggodalommal tekintenek az iskola utáni időszak kihívásaira.

Kik érkeznek a rendelőbe?

Gyakran érkeznek olyan gyermekek, akik családjában a rossz érzelmi viszonyok nem teszik lehetővé az érzelmek kifejezését. Az érzelmek kifejezése így tudattalan provokációval valósul meg. A megfelelő mértékű törődés hiányában a gyermekek sokszor meglepő módon próbálják magukra hívni a figyelmet. Előfordulhat például, hogy a gyermek fizikai rosszullétről panaszkodik, vagy akár betegség színlelésével igyekszik megteremteni a törődés feltételeit.

A teljes cikk a mindset-en olvasható.

2018 május 14.

 
Címkék: ajánló

Kölöknet hozzászólás

aláírás